Kopervik Idrettslag (stiftet i 1924) er et av de største idrettslaget i Karmøy kommune i Rogaland. Klubben har ca. 50 aldersbestemte fotballag, med et A-lag for herrer som i 2020 spiller i 4 Divisjon avdeling 13.  A-lag Damer rykket opp i fjor og spiller i 2020 i 3 Divisjon. .

Klubben spiller med hvite drakter og grønne underdeler og strømper. Deres draktleverandør er Umbro. «Kilane» spiller sine fotballkamper på Åsebøen Stadion. Anlegget har også en kunstgressbane, en mindre naturgressbane, og en minikunstgressbane.

Håndball:  Klubben spiller sine Håndballkamper i Karmøyhallen. Det jobbes med ny hall ved Stangaland Barneskole som vil tilføre Idrettslaget mye mer hallflate

Friidrett: Friidretten starter fra 3 klasse og oppover. Friidretten holder til på Åsebøen stadion, og inne på Stangeland ungdomsskole på vinterstid

Trim: KIL-trimgruppa består av  medlemmer i alle aldre. Treningene våre er lagt opp på et overkommelig nivå og består av oppvarming- og uttøyningsøvelser som avsluttes med volleyballspill. Vi forsøker å holde et uhøytidelig og sosialt tilsnitt på treningskveldene, der det viktigste er å ha det gøy samtidig som man er i fysisk aktivitet. Treningene er åpne for alle og koster ingenting utover medlemskontingent i idrettslaget.

Orientering:

Idrettskole: