Lettballer:

Postet av Rune Nikolaisen den 9. Feb 2022

Lettballer: - Gir bedre mestring og bedre utvikling i tidlig alder

Lettballer blir obligatorisk for aldersklassene 6-9 år fra 2022.

NFF har siden 2015 innhentet erfaringer og testet ut bruk av lettballer for de yngste årsklassene i barnefotballen.

- Anbefaling av lettball har blitt kommunisert klubbene over flere år og det har også vært en anbefalt del av spilleregel 2 siste to årene. Både i 2016 og 2020/21 har det vært gjennomført pilotprosjekter hvor klubber over hele landet har testet ut lettballene med overveldende tilbakemeldinger hver gang. Vi er også veldig takknemlige for at Kiwi har bidratt til disse prosjektene, og at vi nå har fått godkjent en innføring sier fagansvarlig for barn og ungdom i NFF, Bo Folke Gustavson.

Les mer i Lettballundersøkelsen 2016 og Lettballundersøkelsen 2021

Nå har både dommerkomiteen og NFFs forbundsstyre godkjent et lovforslag hvor lettballen gjøres obligatorisk gjennom spilleregel 2 fra 2022. En lettball str. 4 har en vekt på 290–320 gram, mot normalvekt 360-380 gram.

- Erfaring viser at denne vektreduksjonen fører til bedre ballbehandling uavhengig av spillerens kroppsvekt og fysiske styrke. Dette gir bedre mestring i tidlig alder, noe som vi vet gjør fotballen morsommere og utviklingen raskere.

Anbefalt bruk av disse ballene har blitt kommunisert både i regelverk og annen relevant dokumentasjon og møteplasser over flere år.

- Det antas derfor at mange klubber allerede har en viss andel lettballer på plass, noe som også er vår erfaring etter undersøkelsene som er gjennomført. Når vi nå likevel ønsker å gå ut så tidlig som mulig før 2022-sesongen, er det for at klubbene allerede i årets sesong kan begynne planleggingen av innkjøp, sier Gustavson.

- Vi har respekt for at dette kan påvirke økonomien hos klubbene og derfor er det viktig at innkjøpene kan gjøres gradvis over tid. Det er også viktig å påpeke at når vi nå gjør lettball str. 4 obligatorisk fra 6-9 år, vil reguleringen gjennom spillereglene kun gjelde i kamp, selv om vi selvfølgelig ønsker at lettballene vil bli brukt i all aktivitet for disse aldersgruppene. Dette gir likevel en mulighet for en gradvis anskaffelse av lettballer.

- De vanlige ballene str. 4 vil fortsatt være obligatorisk for aldersgruppene 10-14 år slik at klubbenes beholdning av disse fortsatt vil være i bruk i mange sesonger framover.

Spilleregel 2:
•  6-9 år: Ball størrelse - lettvekt nr. 4 (290-320 gram)
•  10-14 år: Ball størrelse nr. 4 (360-380 gram)